Whoah! We’re going to Ibiza… Oh nee toch niet!

Irene joined
Klaas joined
Arnoud joined
Jeannette joined
Marco joined
Bart joined
Sjack joined
Kathinka joined
Anna joined
Stan joined
Celia joined

Dat er een tekort op de arbeidsmarkt is kan je haast niet ontgaan zijn. En dat recruiters, bemiddelaars en andersoortige alles uit de kast halen om op te vallen is ook niets nieuws. De een is hier succesvoller in dan de ander en niet alle recruiters zeilen constant langs de afgrond van het ravijn der afgrijzen en verontwaardiging.  Lange tijd leek zo’n beetje alles wel geoorloofd in ‘the war on talent’, als het helpt mag het, althans zo leek het.

Toch niet…

Tot een aantal weken geleden. Toen bewees een recruitment organisatie dat je letterlijk ‘From Hero to Zero’ kunt gaan met een wervingscampagne die niet goed valt bij het publiek. Wat de campagne inhield? Bij een positief eerste gesprek zou je worden uitgenodigd voor een vervolggesprek op… Ibiza. Ja je leest het goed! IBIZA! Dus niet een van onze waddeneilanden die de bijnaam ‘Vlie-biza’ draagt maar Ibiza. Dat Spaanse eiland Ibiza. En waarom? Gewoon, omdat ze het leuk vinden en graag anders zijn dan anderen zeggen ze zelf.

Dus, broodtrommeltje onder de snelbinder en gaan? Nee zeker niet! De gastheer betaald zowel de vlucht, overnachting en zorgt voor een volle buik van de kandidaat. Helaas voor de organisatie in kwestie zorgde deze wervingscampagne niet voor volle buiken bij de gewenste kandidaten, maar vooral bij die van vele andere. De campagne veroorzaakte namelijk een flinke storm aan boze en verontwaardigde reacties vooral gericht op de klimaatproblematiek. Daar hebben de meeste respondenten de buik vol van. En terecht, of niet?

Overbodigheid

Als je het mij vraagt is originaliteit en creativiteit in werving belangrijk, dus die credits moet ik uitdelen aan de betreffende partij. Maar binnen 24-uur een op-en-neertje naar Ibiza slaat natuurlijk he-le-maal nergens op. Los van het feit dat je raketje tegenwoordig bijna het hele jaar uit je handen vandaan smelt, Pakistan onder water staat en hittegolven niet meer bijzonder zijn maar normaal is zo’n onnodige vliegreis natuurlijk sowieso niet te verkopen. Al helemaal niet omdat men het als lokkertje of pronkstuk inzet. Het is simpelweg overbodig. En met die overbodigheid wil ik twee kanten op.

Allereerst de overbodigheid van klimaat en milieuvervuiling van dergelijke acties en in het algemeen. Onnodige vliegreisjes, doelloos door Nederland heen scheuren in een vervuilende auto, ten overvloede uitdelen van slecht gefabriceerde Chinese merchandise zodat je merk maar zichtbaar is en ga zo maar door. Maar we hebben ons er vast allemaal wel eens schuldig aan gemaakt, ik in ieder geval wel. We zijn allemaal wel eens voor een enkele afspraak het hele land doorgereden terwijl het prima remote kon. En laten we wel wezen, die incentive van een paar jaar geleden naar IJsland was ook top, toch? Moet de betreffende partij dan volledig met de grond gelijkgemaakt worden en door heel klimaat activistisch Nederland? (Welke overigens heel Nederland oproept gelijk de hele club te cancelen) Nee, wat mij betreft niet. Ze zijn letterlijk en figuurlijk uit de bocht gevlogen met deze campagne. Koningin Máxima zou ze waarschijnlijk ‘een beetje dom’ noemen.

Daarnaast en dus ten tweede. Proberen op te vallen met zulke kolderieke en in dit geval milieubelastende acties heeft toch helemaal geen nut? Sterker nog, Ibiza, beetje cliché niet waar? Zon, zee, strand en dure bars, restaurants en hotels. ‘Kijk ons eens betalen voor jou, kunnen wij wel…’

Ja, je haalt de media er mee en creëert een groot bereik, zelfs nu de actie negatief uitpakt. Maar wat is de impact daarvan op je imago? En met welke intentie solliciteren de meeste kandidaten tijdens zo’n actie? Worden ze over de streep getrokken door dat leuke snoepreisje of zijn ze écht geïnteresseerd in jouw bedrijf en de mogelijkheden die je ze als werkgever te bieden hebt?

Wees jezelf

Wees gewoon jezelf en laat zien hoe mooi jouw bedrijf is. Laat zien wat je er nog mee wilt bereiken en leg uit welke rol die kandidaat daarin kan hebben. Vertel ze over de spreekwoordelijke reis die je met het bedrijf hebt gemaakt en nog wil gaan maken. En volgens mij kan het bedrijf in kwestie echt een leuk verhaal vertellen en hebben ze de kandidaat best wat te bieden, ook zonder een vliegensvlugge sollicitatie in de zon.

Zoals gezegd ben ik van mening dat creativiteit en originaliteit erg belangrijk zijn in het werven van personeel. Maar zorg dat het onderscheidend vermogen juist zit in de persoonlijke en oprechte aandacht die je aan de kandidaat schenkt en in de procedure steekt. Verras de kandidaat eens met een gepersonaliseerde video-uitnodiging voor een gesprek, schrijf hem of haar een kaartje bij het behalen van een diploma of maak wél die trip voor dat tweede gesprek. Maar doe dit dan bijvoorbeeld naar het prachtige Vlie-biza. Ga je er lekker al wadlopend naar toe (kan dat eigenlijk?), heb je gelijk een goed gesprek en prachtig uitzicht.

Niet leuk genoeg voor de kandidaat? Misschien solliciteerde hij of zij dan toch meer voor dat Ibiza tripje dan voor jouw organisatie…